poniedziałek, 27 kwietnia 2015

X. Czy słuszna jest odróżniać Janusa od Jowisza?- Św. Augustyn - Państwo Boże Księga VII

              Jeśli tedy i Janus jest światem i Jowisz jest światem, a świat jest jeden, dlaczegóż są dwaj bogowie, Janus i Jowisz? Dlaczego osobne świątynie mają, osobne ołtarze, oddzielne ofiary i obrzędy, odmienne posągi? Jeśli dlatego, że inna jest moc nad pierwocinami rzeczy, inna nad przyczynami, i jedna z tych mocy otrzymała nazwę Janusa, druga Jowisza, to jeśli jeden człowiek w odmiennych rzeczach podwójną posiada władzę, lub dwojakim kunsztem włada, czy przeto, że odmienna jest moc każdej z tych władz, czy sztuk, ma się mówić, że dwaj są sędziowie, czy dwaj mistrze? Tak samo i Bóg jeden, gdy ten sam Bóg ma moc nad początkami i nad przyczynami, czyż ma się go koniecznie mieć za dwóch bogów, przeto, że początki i przyczyny to dwie różne rzecz? Gdyby zresztą tak sądzili, to niechże zrobią z Jowisza tylu bogów, ile mu nazwisk dają z tytułu licznych jego władz, boć te rzeczy wszelkie, z powodu których tyle tych nazwisk użyto, są liczne i różne. Wspomnę właśnie o niektórych z tych nazwisk.

czytaj dalej >>> XI. O nazwiskach Jowiszowych, które się nie do wielu, lecz do jednego boga odnoszą. - Św. Augustyn - Państwo Boże Księga VII

Brak komentarzy: