» Państwo Boże - św. Augustyn
» Księga VII
» VII-I
» VII-II
» VII-III
» VII-IV
» VII-V
» VII-VI
» VII-VII
» VII-VIII
» VII-IX
» VII-X
»
VII-XI
» VII-XII
» VII-XIII
» VII-XIV
» VII-XV
» VII-XVI
» VII-XVII
» VII-XVIII
» VII-XIX
» VII-XX
»
VII-XXI
» VII-XXII
» VII-XXIII
» VII-XXIV
» VII-XXV
» VII-XXVI
» VII-XXVII
» VII-XXVIII
» VII-XXIX
» VII-XXX
»
VII-XXXI
» VII-XXXII
» VII-XXXIII
» VII-XXXIV
» VII-XXXV
Ten, kogo dopiero co ukończona księga szósta, skoro mu się ją tylko trafiło przeczytać, jeszcze nie przekonała, że boskości tej, czyli, że tak powiem bóstwa (bo i tego wyrazu (deitas) już nie wahają się nasi używać, by dokładnie przetłumaczyć z greckiego to, co Grecy nazywają θεοτης, że tej więc boskości, czyli bóstwa niema w teologji tak zwanej urzędowej, którą Marek Warro w szesnastu tomach wyłożył, to znaczy, że przez cześć takich bogów, jacy ustanowieni są wraz ze sposobem ich czci przez rządy miast, nie osiąga się szczęścia w życiu wiekuistem, ten, jeśli pragnie od nas dalszego rozwinięcia tej sprawy, nie otrzyma go. Ale zdarzyć się może, iż ktoś utrzymywać będzie, że dla osiągnięcia życia szczęśliwego, które tylko w wieczności być może, czcić należy bóstwa wybrane i celniejsze, które Warro objął w ostatnim swoim tomie, a o których małośmy dotąd powiedzieli.
Quintus Septimius Florens Tertullianus fot. źródło Wikipedia |
— W sprawie tej nie tyle może prawdziwie ile krotochwilnie powiada Tertuljan: „Jeśli się bogów przebiera, jak cebulki, to niewybranych już się za nic ma." Ja tego nie powiem: boć widzę, że nawet z pośród ludzi wybranych wybiera się jeszcze niektórych do jakiejś większej czy ważniejszej roli, n. p. w wojsku: gdy się już rekrutów wybierze, to z pośród nich jeszcze się wybiera do jakichś ważniejszych spraw wojskowych; albo, gdy się w kościele wybiera tych, co mają zostać zwierzchnikami; przecież się przez to nie ma za nic innych, gdyż wszystkich dobrych wiernych słusznie się wybranymi nazywa. Do budowli wybiera się kamienie węgielne, nie gardząc innemi, które się przeznacza na inne części budynku. Wybiera się grona winne do jedzenia, nie odrzucając innych, które się na napój pozostawia. Niema potrzeby wiele o tem mówić, boć to rzecz jasna. Nie o to więc chodzi, żeby, ponieważ niektóre bóstwa z pomiędzy wielu wybrane są, łajać tego, co pisze o tem, albo też czcicieli tych bóstw, lub wreszcie samych bogów, lecz raczej zastanówmy się nad tem, które to są te bóstwa i do czego są wybrane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz