wtorek, 5 maja 2015

XII. Dlaczego to Jowisza Gotówką nazwano? - Św. Augustyn - Państwo Boże Księga VII

           Ach, cóż to za udatne wynalezienie powodu tej nazwy! „Nazywa się też — powiada ów autor — Gotówką (Pecunia), bo wszystko jest jego.“ Zaiste, cóż to za wielki powód imienia bożego! Więc to tak? Więc ten, do którego wszystko należy, otrzymuje najpodlejszą i najobelżywszą nazwę Pieniądza? Bo wobec wszechrzeczy, które niebo i ziemia zawierają, czemże jest pieniądz pod wszelką a wszelką postacią, jaką tylko ludzie pieniądzem nazywają? Chciwość to nadała tę nazwę Jowiszowi, żeby się każdemu miłośnikowi grosza zdawało, że nie byle jakiego boga kocha, lecz samego króla bogów wszystkich. Całkiem byłoby co innego, gdyby się Jowisz bogactwem nazwał. Bo co innego bogactwo, a co innego pieniądz. Bogatymi nazywamy i mądrych, i sprawiedliwych, i dobrych, co albo wcale pieniędzy nie posiadają, albo mało; ale tacy są natomiast w cnoty bogaci, a przez cnoty wystarcza im nawet w doczesnych potrzebach to, co mają. Biednymi zaś my nazywamy chciwych, wiecznie łaknących złota i wiecznie potrzebujących; bo choćby nie wiem wiele pieniędzy mieli, nawet wśród największej ich obfitości jeszcze ich pożądać muszą. Toć i Boga samego prawdziwego słusznie bogatym zowiemy, nie w pieniądze bogatym, lecz we wszechmoc. Pieniężnych nazywają też ludzie bogatymi, ale wewnątrz ubodzy oni i chciwi; a niemających pieniędzy nazywają biednymi, ale ci wewnątrz są bogaci, jeśli są mądrzy. Cóż warta dla mądrego taka teologja, w której król bogów otrzymał nazwę takiej rzeczy, „jakiej żaden mądry nie pragnął?" Gdyby ta ich teologja dała ludziom zbawienną naukę o życiu wiekuistem, jakożby wtedy ludzie chętniej boga, rządcę świata, nazywali nie Pieniądzem (Gotówką) lecz Mądrością, której umiłowanie oczyszcza z brudów chciwości, czyli z przywiązania do pieniędzy!


czytaj dalej >>> XIII. Gdy się rozważy, kto jest Saturn, a kto jest Ge- njusz, okaże się, że jeden i drugi jest Jowiszem. - Św. Augustyn - Państwo Boże Księga VII

Brak komentarzy: