wtorek, 10 lutego 2015

Powiedziałem: złe myśli, na które się przyzwoliło - Rozdział VI. Szóste przykazanie Boże - „Nie cudzołóż“ cz. II

II. Powiedziałem: złe myśli, na które się przyzwoliło. Jednak tutaj należy rozróżnić, kiedy zła myśl jest grzechem śmiertelnym, kiedy grzechem powszednim, a kiedy nie jest wcale żadnym grzechem. W grzechu myślą popełnianym należy brać na uwagę trzy rzeczy:
  • podnietę, 
  • uczucie rozkoszy 
  • i przyzwolenie. 
Podnietą jest pierwsza myśl, aby źle uczynić. Ta myśl nie jest grzechem, owszem jeśli bywa zaraz odrzuconą, staje się nawet zasługą. Naucza św. Antonin:  

„Ilekroć pokusie się sprzeciwisz, tylekroć otrzymasz wieniec”

Nawet i święci musieli się borykać z podobnymi myślami.
              Aby pokonać pokusę tego rodzaju, św. Benedykt razu jednego rzucił się pomiędzy ciernie; a św. Piotr z Alkantary zanurzył się w sadzawce zamarzniętej; a nawet św. Paweł apostoł oskarża się sam na pokusy cielesne: które go nieustannie napastowały  (2. Kor. 12):

„Dan mi jest bodziec ciała, anioł szatanów, aby mnie policzkował”

             Stąd święty apostoł trzykroć Pana Boga prosił, aby ta pokusa od niego odstąpiła. Jednak Pań Bóg go od niej nie zwolnił, ale mu powiedział:

Dosyć ty masz na łasce mojej... albowiem moc w słabości doskonalszą się stawa”

                      Naucza św. Franciszek Salezy: kiedy złodziej tłucze się z zewnątrz, jest najlepszym dowodem, że go jeszcze niema wewnątrz domu; również kiedy diabeł kogo kusi, jest znakiem, że dusza znajduje się w stanie łaski, Św. Katarzyna Seneńska jednego razu przez trzy dni doznawała silnych pokus przeciw świętej czystości; po trzech dniach okazał się jej Pan Jezus, aby ją pocieszyć; wtedy zapytała Go:

„Zbawicielu mój, kędyś przebywał przez te trzy dni?”
- A Pan Jezus odrzekł: „Byłem w sercu Twoim i wspierałem cię, abyś pokusom nie uległa”.
I w tejże chwili sprawił, iż ujrzała serce swoje więcej oczyszczone.

czytaj dalej >>> Po podniecie następuje uczucie rozkoszy - Rozdział VI. Szóste przykazanie Boże - „Nie cudzołóż“ cz. III

Brak komentarzy: